Mielikin suhde metsään ja sen väkeen oli ihailtavan luonnollinen. Mielikin luonnonyhteyteen liittyvät taidot olivat arvostettuja jopa Kalevalan suurimpien sankareiden parissa. Millaista mielenmaisemaa Mielikin maailmaan tutustuminen avaa 2000-luvun modernille ja urbanisoituvalle uranaiselle?
Kalevalan
myyteissä naiset edustavat yliluonnollisia voimia ja Luojajumala kuvataan
naispuolisena. Metsä kuvataan olemukseltaan naisellisena ja eroottisena.
Päivän, yön, puiden ja luonnonhenget ovat useammin naisia kuin miehiä. (Joensuu
2001). Jussila (2009) kertoo Kalevalan Mielikin olevan naispuolinen
metsänhaltija, Tapiolan emäntä, metsässä laiduntavan karjan suojelija,
metsästysonnen antaja. ”Mielikki, metsän emäntä, puhas muori, muoto kaunis!”
(Jussila 2009, 226).
Mimerkkin
sanotaan olevan niinikään metsän emäntä. ”Mimerkki, metsän emäntä, metsän armas
antimuori, siniviitta viian eukko, punasukka suon emäntä!” (Jussila 2009, 228).
Oheisessa
kuvassa on taiteilija Siiran näkemys Mielikistä. Maalaus on tehty tilaustyönä
Keski-Karjalan Kalevalaiset Naiset ry:n Mielikin mielisaippuan pakkaukseen
2006. Maalauksessa Mielikki näyttäytyy mietteliäänä, kuin pysähtyneenä
levähtämään tai harkitsemaan jotain. Hän istuu yksin vehreän, kesäisen metsän
reunassa nojaten suureen kiveen. Hänen takanaan olevaan lammen tyyneen pintaan
heijastuu lähellä rauhallisesti uivan vesilinnun kuvajainen. Metsän suojasta
Mielikkiä tarkkailee suuri eläin, joka vaikuttaa karhulta. Maalauksen metsää
tarkemmin katsoessa, voi nähdä sen synkkenevän ja tummien värien ja puiden
lehvien kätkevän sisäänsä näkymätöntä, kuin heikosti näyttäytyviä hahmoja.
Mielikki on kuvattu maalauksen etualalla aikuisena naisena vaatteissa, joissa
hän sulautuu hyvin ympäristöönsä ja jotka vaikuttavat mukavilta ja rennoilta.
Karjan
suojelijaa, Mielikkiä kutsutaan myös Metsolan metiseksi neidoksi tai vaimoksi.
Vienan loitsuissa Mielikki on yleinen ja häntä vastaa Savo-Karjalassa Annikki,
onnen antaja, joka johtuu Pyhästä Annasta, Marian äidistä. (Anttonen ja Kuusi
1999, 108.) Lehmännimenäkin esiintynyt Mielikki on vanha suomalainen
naisennimi, joka on ollut almanakassa vuodesta 1908. Mielikin nimipäivää
vietetään 23.9 (Anttonen ja Kuusi 1999, 278). Tässä artikkelissa tarkastelu
rajataan Mielikkiin ja käsittely tehdään pohjautuen lainauksiin Kalevalasta.
Vaikka materiaalia on ollut niukasti saatavilla, haluttiin Mielikki valita
tarkastelun kohteeksi erityisesti hänen luontoyhteytensä vuoksi. Mielikki
esiintyy Kalevalan runoissa 14, 32 ja 46. Ilmarisen emäntä pyytää 32. runossa
Mielikkiä ja muita luonnonhenkiä pitämään huolta karjastaan.
"Suvetar, valio vaimo,
Etelätär, luonnon eukko,
Hongatar, hyvä emäntä,
Katajatar, kaunis neiti,
Pihlajatar, piika pieni,
Tuometar, tytär Tapion,
Mielikki, metsän miniä,
Tellervo, Tapion neiti!
Katso'ote karjoani,
viitsiöte viljoani
kesä kaikki kaunihisti,
lehen aika leppeästi,
lehen puussa liehuessa,
ruohon maassa roikatessa!
Myöhemmin
samassa runossa käy ilmi, että Metsän emännällä on palkollisia piikoja karjan
hoitajina. Hän siis toimii esimiehenä.
"Mielikki, metsän emäntä,
lavekämmen karjan eukko!
Työnnä pisin piikojasi,
paras palkkalaisiasi,
viitsimähän viljoani,
katsomahan karjoani
tänä suurena suvena,
Luojan lämminnä kesänä
Runossa
46. runossa kuvataan, kuinka Mielikki kasvatteli otsoa kooten sen palanen
kerrallaan mieleisekseen. Viimein hän vannotti sillä valan, ettei se ryhtyisi
pahoille töille ja ohjasti talvet nukkumaan kuusen alla lämpimässä pesässä.
"Mielikki, metsän emäntä, Tapiolan tarkka
vaimo,
koppoi kuontalon vesiltä, villat hienot lainehilta.
"Siitä liitti liukkahasti, kapaloitsi
kaunihisti
vaahterisehen vasuhun, kaunoisehen kätkyehen.
Nostatti kapalonuorat, vitjat kultaiset kuletti
oksalle olovimmalle, lehvälle leve'immälle.
"Tuuitteli tuttuansa, liekutteli
lempeänsä
alla kuusen kukkalatvan, alla penseän petäjän.
Siinä otsosen sukesi, jalokarvan kasvatteli
vieressä metisen viian, simaisen salon sisässä.
"Kasvoi otso kaunihiksi, yleni ylen
ehoksi:
lyhyt jalka, lysmä polvi, tasakärsä talleroinen,
pää levyt, nenä nykerä, karva kaunis röyhetyinen.
Ei ollut vielä hampahia eikä kynsiä kyhätty.
"Mielikki, metsän emäntä, itse tuon
sanoiksi virkki:
'Kyheäisin kynnet tuolle, kanssa hampahat hakisin,
kun tuo ei vioille saisi, painuisi pahoille töille.'
"Niin otso valansa vannoi polvilla metsän
emännän,
eessä julkisen Jumalan, alla kasvon kaikkivallan,
ei tehäksensä pahoa, ruveta rumille töille.
"Mielikki, metsän emäntä, Tapiolan tarkka
vaimo,
läksi hammasta hakuhun, kynsiä kyselemähän
pihlajilta piuke'ilta, katajilta karke'ilta,
jukaisilta juurikoilta, kesunkannoilta kovilta:
eipä sieltä kynttä saanut eikä hammasta tavannut.
"Honka kasvoi kankahalla, kuusi kummulla
yleni,
hongassa hopeaoksa, kultaoksa kuusosessa:
ne kapo käsin tavoitti, niistä kynsiä kyhäsi,
niitä liitti leukaluuhun, ikenihin istutteli.
"Siitä laski lallokkinsa, ulos lempensä
lähetti;
pani suota soutamahan, viitoa vitaisemahan,
ahoviertä astumahan, kangasta kapuamahan.
Käski käyä kaunihisti, soreasti sorkutella,
elellä ajat iloiset, kulutella kuulut päivät
suon selillä, maan navoilla, kisakangasten perillä,
käyä kengättä kesällä, sykysyllä syylingittä;
asua ajat pahemmat, talvikylmät kyhmästellä
tuomisen tuvan sisässä, havulinnan liepehellä,
kengällä korean kuusen, katajikon kainalossa,
alla viien villavaipan, alla kaapuan kaheksan.
Väinämöinen
pyytää myöhemmin samassa runossa Mielikin apua otson metsälle mennessään ja
Mielikki auttaa opastaen Väinämöisen kasvattamansa otson pesälle.
"Mielikki, metsän emäntä, Tellervo, Tapion
vaimo!
Kytke kiinni koiroasi, rakentele rakkiasi
kuusamisehen kujahan, talahasen tammisehen!
"Mielikki, metsän emäntä, Tellervo, Tapion
neiti,
metsän neiti muoto kaunis, metsän piika pikkarainen,
läksi tietä neuvomahan, rastia rakentamahan,
tien vieriä viittomahan, matkoa opastamahan.
Veisti pilkat pitkin puita, rastit vaaroihin rakenti
jalon otsosen oville, rahasaaren rantehille.
Kalevalan
mahtihahmoista myös Lemminkäinen pyytää apua Mielikiltä metsästysretkelleen 14.
runossa kuten Väinämöinenkin teki.
"Mielikki, metsän emäntä, puhas muori,
muoto kaunis!
Pane kulta kulkemahan, hopea vaeltamahan
miehen etsivän etehen, anelijan askelille!
"Ota kultaiset avaimet renkahalta
reieltäsi,
aukaise Tapion aitta, metsän linna liikahuta
minun pyytöpäivinäni, eränetso-aikoinani!
"Kunp' on et kehanne itse, niin on pistä
piikojasi,
pane palkkalaisiasi, käske käskyn kuulijoita!
Lemminkäinen lupasi Tapiolan väelle ummet ja lammet saadakseen apua
Hiiden-hirven kiinnisaamiseen.
Lemminkäinen, ikuinen naistenmies, tiesi, kuinka naisia käsitellään ja
pystyi vetoamaan myös Mielikkiin onnistuen taivuttelussaan.
"Oi mielu metsän emäntä, Metsolan metinen
muori!
Heitä poies heinäkengät, kaskivirsusi karista,
riisu riihiryökälehet, arkipaitasi alenna!
Lyöte lykkyvaattehisin, antipaitoihin paneite
minun metsipäivinäni, eränetso-aikoinani!
"Tapion talon isäntä, Tapion talon
emäntä,
metsän ukko halliparta, metsän kultainen kuningas!
Mimerkki, metsän emäntä, metsän armas antimuori,
siniviitta viian eukko, punasukka suon emäntä!
Tule jo kullan muuttelohon, hopean vajehtelohon!
Minun on kullat kuun-ikuiset, päivän-polviset hopeat,
käeten soasta käymät, uhotellen tappelosta;
ne kuluvat kukkarossa, tummentuvat tuhniossa,
kun ei oo kullan muuttajata, hopean vajehtajata."
Mielikki otsoineen hakkuuaukioiden ja
istutusmetsien aikakaudella
Mielikin
hahmosta ei löydy helposti kirjallista eikä myöskään kuvataiteellista
materiaalia. Pohdinta nykypäivään onkin laadittu edellä kuvatun runon
herättämien ajatusten inspiroimana. Mielikin luontoyhteys puhuttelee nykypäivän
ihmistä, jolle jo kotoinen lähimetsä saattaa olla pelottava. Huolestuttavaa on
uutisointi jonka mukaan kaupunkilaislapset eivät enää tunne tavallisimpia
puulajejamme ja uudet sukupolvet kadottavat kykynsä liikkua luonnossa ja
käyttää sen antimia. Toisen tarinan aihe on suoranainen luonnon väärinkäyttö ja
sen raiskaaminen.
Mielikillä
on vahva yhteys luontoon ja sen voimiin. Hänellä on hallussaan parantajan
taidot ja hän pystyy tarvittaessa kääntämään Tapion pään niin, että
metsämiesten on mahdollista saada riistaa. Apunaan hänellä on palvelusväkeä
sekä ryhmä luonnonhenkiä. Ilmarisen emäntä pyytääkin Mielikkiä yhdessä muiden
luonnonhenkien kanssa suojelemaan karjaansa. Mielikki pukeutuu arkisesti, joka
voi hämätä luulemaan häntä voimiltaan vähäiseksi. Suuret miehiset Kalevalan
hahmot, kuten Väinämöinen ja Lemminkäinen tuntevat hänen voimansa ja pyytävät
häneltä apua metsästysretkilleen ja Mielikki auttaa heitä. Väinämöinen pyytää
Mielikkiä hillitsemään koiriansa voidakseen mennä otson metsälle ja
Lemminkäinen avaamaan Tapion aitat saadakseen kuuluisan Hiiden hirven
kaadetuksi.
Otson
metsästys on mielenkiintoinen, sillä aiemmin kuvataan, kuinka Mielikki
kasvatteli otson tahtonsa mukaiseksi sekä ulkomuodoltaan että elintavoiltaan.
Vannotti vielä vahinkoa tekemästä. Hän kuitenkin antaa apua Väinämöiselle, joka
haluaa kaataa karhun, vieden metsästäjän suoraan otson asumuksen ovelle. Otson
voi ajatella symboloivan Mielikin panostusta työhön, jota hän kehittää
mieleisekseen ja vaalii kuin omaa lasta. On helppoa samaistaa otso nykynaisen
omaan yritykseen, erityisesti tulevat mieleen pienet hoiva-alan yritykset,
joita naiset ovat perustaneet kotiensa yhteyteen. Toki muunkinlaisia yrityksiä
kehitetään samaan tapaan, hyvin henkilökohtaisella ja läheisellä otteella.
Naisen
tapa suhtautua työhön kokonaisvaltaisesti, sitä hoivaten ja vaalien, on helppoa
tunnistaa. Lapselleen, kuten omalle työlleenkin, haluaa parasta ja kun lapsi
menestyy, saa kiitosta ja kehittyy, nainen tuntee ylpeyttä työstään. Mielikki
kasvatteli otsoa parhaansa mukaan ja oli lopulta valmis luopumaan siitä, vaikka
tiesikin kuinka siinä käy. Otso pääsi hengestään ja peijaisissa Väinämöistä
juhlittiin sankarina, joka mahtavan otson kaatoi. Projektityötä tehneenä voin
samaistua helposti tämänlaatuiseen kasvattamiseen. Työn tulokset liittyvät
johonkin suurempaan kokonaisuuteen, josta osa oma tehtävä on ollut. Miten lihat
sitten lopulta käytetään jo ainakin osittain toisten käsissä ja tehtävänä.
Mielikin
viisautta olisi ainakin projektiluonteisissa töissä hankkia itselleen pääomaa,
esimerkiksi jokin koulutuksella saavutettu pätevyys tai uusi ammattitaidon
osa-alue, joka jää jäljelle tehtävän päätyttyä. Silloin on vapaa
karhunpeijaisissa antamaan kunnian niille, jotka sitä tarvitsevat (karhun
kaataja/ toimeksiantaja tai maksaja) sekä tuotoksen (lihat / tulokset)
hyödylliseen käyttöön (soppaa ja juhlat/
sidosryhmät ja jatkojalostus).
Muutoin kaikkensa työhön panostaneelle naiselle vai jäädä työn päätyttyä
luu kaluavan käteen ja osaksi jää katsoa, ehkä katkeroituen, kuinka lihat
menevät parempiin suihin.
Jäin
miettimään, missä määrin kunnia, jonka karhunkaataja peijaisissa kaataja saa,
on naisen tavoitteissa. Haluaako nainen mieluummin vaikuttaa siihen, millainen
lopputulos on laadultaan? Voisinko miettiä, mikä oma otsoni työelämässä on ja
miten sitä kasvatan. Huomaan Mielikistä jo pikaisella tarkastelulla
liittymäkohtia omaan toimintaani. Olen mielelläni asiakkaitteni
rinnallakulkijana, mutta vain minimiajan. Tavoittelen työssä sitä, että
asiakkaat edistyessään saavat siitä sulan omaan hattuunsa ja takapakkien
tullessa, pyrin ottamaan siitä vastuun itselleni. Joskus on myös todettava,
ettei tämä ”otso” ohjauksessani kehity tai on muutoin aika siirtyä eteenpäin ja
luovuttava ohjaussuhteesta halusipa asiakas sitä tai ei. Yrittäjän työssä tämä
on eettinen valinta, joka saattaa vaikuttaa toimeentuloon tilapäisesti
kielteisesti.
Otson
kasvattaminen vaati Mielikiltä todella paljon työtä sekä suunnittelu- että
kasvatusvaiheessa. Hänellä oli olemassa selkeä tahtotila otson kasvattamisesta.
Lisäksi tuntuu siltä, että Mielikillä on tarkka ajatus sitä, millaista otsoa
hän laadullisesti tavoitteli. Hän palasteli tavoitteen pienempiin osiin ja pala
kerrallaan saavutti haluamaansa. Hän haki otson osia luonnosta ja itse, omin
käsin, kokosi osista mielikuvansa mukaista kokonaisuutta. Käy ilmi, että
kasvatustyö vaati aikaa ja huolenpitoa. Mielikillä oli kärsivällisyyttä
kypsyttää tekelettään. Vaikka Mielikki rakensi otsosta vahvan ja varusti sen
kynsin ja hampain, hän halusi, että otso on säyseä, eikä tee vahinkoa ympäristölleen.
Hän vannotti otsolla valan itsensä ja Kaikkivallan edessä.
Naisen
tapa tehdä työtä taitaakin useimmiten olla rauhaa rakentava ja sopuisa. Muistan
yrittäjyyttä harkitessani pohtineeni kauan omaa ennakko-oletustani, jonka
mukaan yrittäjyyteen liittyisi oman edun tavoittelu jopa toisten
kustannuksella. Yritysneuvonnassa käytettävät liiketoimintasuunnitelmat
vaativat luetteloimaan kilpailijat ja tekemään analyysejä omasta
ylivertaisuudesta suhteessa toisiin. Yhteistyöhön ja vertaisuuteen panostavalle
naiselle voi tuntua vaikealta tai jopa lähestulkoon mahdottomalta ajatella
joutuvansa olemaan väkivaltainen omien pyrkimystensä edistämiseksi. Onneksi
olen omassa toiminnassani saanut havaita, ettei se ole tarpeen.
Yritysneuvonnassa erityisesti naisille suunnattuun ohjauksen tarve on ainakin
jossain määrin tunnistettu ja siihen on pyritty vastaamaan. Keski-Karjalassa
hoito- ja hoiva-alan naisyrittäjät ovat onnistuneella verkostoitumisella ja
yhteistyöllä lisänneet mahdollisuuksiaan vastustaa suurten kansainvälisten
yritysten markkinaosuuksia.
Jakaminen
on naisille tärkeää ja sen avulla koen asioiden muun muassa monipuolistuvan ja
kehittyvän. Mielikillä vaikuttaa olevan hyvin itsenäinen suhde otsoon ja muita
ei siinä suhteessa kuvata. Hän saa pohtimaan, minkä verran omasta otsosta ja
sen kasvatuksesta jakaa muille, jotta kaikki otsot kasvaisivat jokaisella
omanlaisikseen ja säilyttäisivät ainutlaatuisuutensa. Omien polkujen lähistölle
johdattavat kysymykset ja neuvot kanssasisarille lienevät arvokkaampia kuin
suorat, omaa toimintaa kopioivat kasvatusohjeet.
Mielikillä
on yhteistyösuhde lukuisiin myyttisiin luonnonhenkiin, joten yhteistyöverkostot
muihin tietäjänaisiin vaikuttavat olevan kunnossa. Hänellä on taitoja, joita
arvostetaan suurimpien mahtihenkilöiden parissa ja joita häntä pyydetään
käyttämään yhdessä muiden kanssa. Hänellä on myös piikoja, joita käskeä
tehtäville. Runoista ei selviä, millainen esimies Mielikki on. Kaikkea ei
nykynaisenkaan tarvitse tehdä itse, voi delegoida ja tehdä yhdessä. Yhteisen
karhunkin voi kasvattaa.
Oma naavapukuni
Metsää
johtaa sen kuningas Tapio. Ei kuitenkaan voi vähätellä Mielikin osuutta metsän
hallinnassa. Molempia tarvitaan. Ihailen Mielikin suhdetta metsään. Hän on
luonnossa kotonaan ja voi toimia oppaana tiettömillä teillä. Itse hän ei
tarvitse polkuja, opastettaville hän kuitenkin viitoittaa tietä merkitsemällä
reittiä luontoon. Hänellä on yhteys luonnonvoimiin, joita hän kykenee ainakin
jossain määrin hallitsemaan. Onko sitten kyse voimien hallitsemisesta vai
voisiko olla myös omien pelkojen kohtaamisesta, joka auttaa kulkemaan
luottavaisena metsässä, jossa ei ole ennestään valmiita polkuja. Ehkä voisi
olla kyse myös intuitiivisen tiedon käyttämisen taidosta, johon jotkut
ajoittain tarvitsevat apua. Istutusmetsän suoraviivaisissa riveissä Mielikin
opastustaidot ovat vaarassa surkastua ja yhteys ympäröivään maailmaan
haalistua. Valmiiksi tallatut sileät polut tuntuvat sopivan huonosti Mielikille
ainoiksi vaihtoehdoiksi. Hänelle taitaa olla välttämätöntä etsiä omat
reittinsä.
Metsän
emäntä pukeutuu naavapukuun ja liikkuu luonnossa siihen sulautuen. Samalla
tavoin nykynainen pukeutuu eri ympäristöissä, sulautukseen joukkoon ja
kunnioittaakseen ympäristöä. Huomaan edelleen ympäristöstä tulevan vaatimuksia
siitä, millainen naisen tulisi olla ja miltä näyttää. Mielikki taipui
Lemminkäisen avunpyyntöihin hänen luvatessa rikkauksia ja koreita asuja
vastalahjaksi. Naiseksi syntyminen voi vaatia omasta naavapuvusta luopumista
toimeentulon, ympäristön tai muun syyn, kuten uskonnollisten vaatimusten,
vuoksi. Mieleen tulevat muun muassa kauneusleikkaukset, oman kehon trimmaus ja
muoti.
Vaatimukset
voivat tulla myös kanssasisariltamme ja ne vaikuttavat tosinaan olevan
hienovaraisesti puettu palautteen muotoon. Onko sitten kyse vaatimuksista
lainkaan vai vain erilaisesta tavasta kantaa naiseutta ja olla siinä kotonaan?
Miten on ylipäätään mahdollista tunnistaa toisen erityislaatua? Olenko kahlittu
siihen, mitä itse koen ja tunnistan naiseudessani? Olen pohtinut, miksi tunnistan tämän ilmiön
niin selvästi. Ilmeisesti kannan ajoittain naiseuttani naavapuvussa
ympäristössä, jossa naiseus näyttäytyy toisenlaisena ja oma pukuni ei tunnu yleiseen
pukukoodiin sopivalta. Ehkä naavapukuni ensimmäiset pistot on harsittu jo
pikkutyttönä, jolloin ei-niin-tyttömäisesti tutkin mieluummin ojanpohjia kuin
korurasioita. Toivon itse pystyväni entistä paremmin hyväksymään erilaiset
naiseuden ilmenemismuodot, jotta voisin kohtaamisissa toteuttaa yhä
rakastavammin toisen naisen hyväksyvää katsetta toiselle. Itselleni se on
vaikeaa erityisesti tilanteissa, joissa nainen on itselleen vahingollisessa
ihmissuhteessa, kuten jompaakumpaa osapuolta alistavassa tai väkivaltaisessa
parisuhteessa.
Liitän
Mielikin sielunmaiseman, luonnon ja metsän, suoraan hiljaisuuteen, jonka koen
itselleni elintärkeäksi sen uudistavan ja voimaannuttavan vaikutuksensa vuoksi.
Metsän hiljaisuudessa olen yksin ja samalla osa kokonaisuutta, jotain mitä en
voi hallita, vallita, kahlita tai muutoinkaan rajoittaa. Metsä karistaa turhat
luulot itsestä. Luonto vaikuttaa koko
aistijärjestelmäni kautta ympäröiden minut vaippaansa, se auttaa olemaan
herkkänä hetkessä ja luottamaan kunnioittaen sen suunnatonta viisautta ja
voimaa. Ei ole lainkaan kummallista, että metsää pidetään eroottisena ja naisellisena.
Metsässä voi kokea jotain samalla tavoin eheyttävää kuin rakastetun sylissä
voidessaan olla sielun syvyyksiin asti auki ja haavoittuva.
Mielikki
muistuttaa minua naisverkostoissa henkisen yhteyden merkityksestä ja työssä
oman otson kasvatuksen tärkeydestä. Parisuhteessa Mielikki ja Tapio ovat
itsenäisiä ja antavat toisilleen vapautta ollen kuinkin toisiinsa sitoutunut
pariskunta. Mielikin arkkityyppi vahvistaa luontosuhdettani ja kannustaa
luopumaan rakkaistaan, kun on sen aika. Hän auttaa näkemään oman osuuden
liittymisen suurempaan kokonaisuuteen ilman tarvetta kiinnittyä siihen.
Toisaalta hänelläkin on hintansa ja lienee hyödyllistä aika-ajoin pohtia, mikä
se itsellään on.
Lähteet
Anttonen
Pertti ja Kuusi Matti. Kalevalalipas. 1999. SKS. Gummerus Kirjapaino Oy.
Jyväskylä.
Jussila Raimo. 2009. Kalevalan sanakirja. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu.
Koponen Anneli ja Lintu Ritva-Sofia. 2003. Kalevalan naiset. Gummerus
Kirjapaino Oy. Jyväskylä. Kalevala
lyhennettynä. 1993. Toim. Eino Karhu.
Painamattomat
lähteet
Joensuu
Virpi. 2001. Naiskuva menneen ajan Suomessa -artikkeli, http://www.greywolves.org/artikkelit/2001-11-01-Naiskuva_menneen_ajan_Suomessa.html.
Tulostettu 12.2.2012
Keski-Karjalan Kalevalaiset Naiset ry. 2006. Mielikin saippuan pakkauksen
kortti.
Löydät Naavapukuisen naisen Facebook-sivut täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti