Käytiin
ystävien kanssa kesäretkellä eräänä lauantaina. Tällä kertaa retkikohteeksi
valikoitui Hytermän saari Kerimäeltä. Olin kuulut saaresta ensimmäisen kerran
jo n. 30 vuotta sitten ja asia jäi jotenkin mieleen, mutta saaren nimi ja
sijainti olivat vuosien varrella päässeet unohtumaan.
Nyt
tilaisuus tutustua saareen lopulta tuli. Olimme saaneet selville, että Metsähallitus
omistaa paikan ja nettisivuilta löytyi tietoja, joiden mukaan sinne voisi saada
myös opastuksen.
Saarta on isännöinyt 1920-luvun puolivälistä paikallinen nimismies Heikki Häyrynen puolisonsa Lillin kanssa. Romu-Heikiksi ristitty paikkakunnan mahtimies keräsi intohimoisesti kansanperinnettä ja oli erityisen mieltynyt myllynkiviin. Oppaamme kertoi saareen koottujen tavaroiden olevan noin 50 kilometrin säteeltä saaresta.
Toisinaan Heikki oli käyttänyt kyseenalaisia keinoja esineiden hankinnassa ja hyödyttänyt virka-asemaansa tavalla, joka ei nykyisen mittapuun mukaan olisi soveliasta.
Tavaroiden
lisäksi Romu-Heikki on rakastanut kiviä ja betonia. Saarelle on kyhätty monenmoisia
kivirakennelmia, jotka ovat edelleen kohtalaisen hyvässä kunnossa. Monet aitoista
sen sijaan ovat jo melko rapistuneita, vaikka niihin on menneinä vuosina huopakatto
Metsähallituksen toimesta laitettukin.
Romu-Heikki
ja puolisonsa Lilli ovat saaneet viimeisen sijansa Hytermän viereiseltä pieneltä
Lavia-saarelta, jonne Heikki oli saanut luvan perustaa yksityisen hautausmaan.
Kiviaidan ulkopuolella lepäävät pariskunnan rakkaat koirat, joita kirkkoherra
ei ollut suostunut hautausmaan muurien sisään laitettavan.
Vierailu
Hytermässä sai minut miettimään, mitä ihmisestä jää jäljelle. Eihän tämä ajatus
toki ensimmäistä kertaa mieleen tullut. Nyt vaan taas uudelleen ja jotenkin eri kulmasta, konkretian kautta. Aiemmin olen ajatellut Eino Leinon säkeen Hymyilevästä
Apollosta kertovan asiasta tarpeeksi.
”Min verran meissä on lempeä,
sen verran meissä on ijäistä
ja sen verran meistä myös jälelle jää,
kun päättyvi päivä tää.”
sen verran meissä on ijäistä
ja sen verran meistä myös jälelle jää,
kun päättyvi päivä tää.”
Erityisesti mietin
kysymystä katsoessani valtaisaa Työn muistomerkkiä, jonka rakentamiseen on
kuulemma mennyt viisi vuotta.
Ajattelin
Romu-Heikkiä ja hänen inspiraatiotaan. Onkohan hän halunnut jättää itsestään
muiston vai onko luomisen vimma vain pakottanut tekemään?
Millaista näkymätöntä
työtä ovat tehneet ne, jotka ovat Heikin opastuksella rakennelmiin kiviä pyöritelleet
ja joiden nimiä Hytermän historia ei erikseen kerro? Keitä he olivat ja mitä
heistä jäi?
Ihailen Romu-Heikin
työn muistomerkkiä ja kaikkea, mitä hän on kerännyt. Mitä kaikkea se on
vaatinut ihmisiltä, jotka ovat jäljen jättämiseen osallistuneet? Ajatus
poukkoilee jo pyramideihin, palatseihin ja linnoihin. Niitäkin ihailen, vaikka ymmärrän
niiden rakentamisen vaatineen valtaisia ponnistuksia ja uhrauksia niitä rakentamaan
joutuneilta.
Jostain hiipii ikävä, syyllinen olo. Onko oikein nauttia jostakin
sellaisesta, jonka tekemiseen jotkut ovat joutuneet luopumaan jopa hengestään?
Onko kuitenkin
niin, kun kerrotaan Romu-Heikistä, katsotaan työn muistomerkkiä ja muita saaren
rakennelmia, siinä kiteytyy monien elämä? Olisiko niin, että konkreettiset
ihmisten tuotokset, kuten taide ja tieteen keksinnöt ovatkin yhteistä kertomusta?
Kuten oma kertomukseni on samalla kertomusta vanhemmistani, heidän vanhemmistaan
jne. Pitäisikö opetella katsomaan kauemmas ja laajemmalle?
Jatkan
ihailemista ja katson Romu-Heikin ja muiden nimensä historiaan kirjoittaneiden
töitä enemmän kollektiivisella silmällä. Näen nimien taakse ja ymmärrän, että
se mikä heidän nimiinsä on kirjoitettu, on enemmän.
Ihailemalla kunnioitan myös heitä, jotka työpanoksensa ja tukensa ovat asialle antaneet. Konkreettinen jälki on heistä kaikista.
Jos haluat
lukea Naavapukuisen naisen juttuja jatkossakin, voit käydä tykkäämässä blogin
Facebook-sivuista täältä.
Voit
vapaasti kommentoida, olla erimieltä jne. Jos tykkäsit tekstistä, voit pistää
sen jakoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti