Kävin parin päivän Pesso Boyden System Psychomotor -työpajassa Helsingissä syyskuun alussa.
Työpajan järjesti Elämäntaidefoorumi, puuhanaisena toimi Riitta Saarikko ja ohjaajana Sally Potter Englannista.
Miksi kiinnostuin?
Halusin
mennä työpajaan, koska en tiennyt Pesso Boydenista mitään ja se alkoi tulla
vastaani monesta suunnasta. Ensin kuulin siitä ystävältäni, luin siitä
perhekonstellaatiokoulutuksen lopputyötä tehdessäni ja se tuli lopulta vastaan
myös psykoterapeuttien facebook-ryhmässä. Asia alkoi kiinnostaa.
”Menetelmän
filosofiassa yhdistyvät psykodynaaminen, kognitiivis-behavioristinen ja
systeeminen näkemys yhdistettynä asiakaslähtöiseen työotteeseen. Kehon
tarjoama tässä ja nyt -tieto ja kokemuksellisuus ovat keskiössä
prosessin seuraamisessa.” (lähde: Elämäntaidefoorumin nettisivu)
Sain
selville, että menetelmässä otettaisiin edustajia kuten perhekonstellaatiossa. Perhekonstellaatio
on minulle tuttua ja teidän sen olevan erittäin vaikuttava menetelmä. Mikä Pesso
Boyden -menetelmässä olisi samanlaista kuin konstellaatioissa, mikä erilaista? Halusin
vertailla menetelmiä.
Puitteet
Perusryhmän
muodostivat muutamaa kuukautta aiemmin Pesso Boyden terapeuttikoulutukseen
osallistuvat henkilöt. Ensikertalaisia oli minun lisäkseni kaksi muuta.
Yhden päivän
kuluessa Sally ohjasi kolmen asiakkaan ”rakennelmat” (structure). Teemana voi
olla valmiiksi mietitty aihe, jota asiakas halusi tarkastella tai oli
mahdollista edetä hänen siinä hetkessä olevista kehon ja mielen tuntemuksista
lähtien.
Lisäksi
Sally toi rakennelmien lomaan teoriaa. Käsiteltiin esimerkiksi perustarpeita ja
kolmea näyttämöä, joilla menetelmässä liikutaan. Ensimmäinen näyttämö on fyysinen
tila, jossa ollaan tässä ja nyt. Toinen näyttämö on asiakkaan tila, erityisesti
fyysisen kehon tämän hetkinen tila. Kolmas näyttämö on se, jossa haavoittuvuus
on tapahtunut eli tila, jossa perustarpeet ovat jääneet täyttymättä. Se on myös
tila, jossa paraneminen tapahtuu ja luodaan uusia korjaavia kokemuksia
”rakennelmien” avulla.
Asiakas ja
ohjaaja istuivat tuolit kasvokkain. Asiakkaan vieressä lattialla oli
tarjottimella pieniä esineitä, kiviä, simpukoita ja helmiä. Muut ihmiset istuivat
ohjaajan takana puolikaaressa, niin, että he näkivät asiakkaan hyvin. Asiakas
päätti millä etäisyydellä ohjaaja ja muut henkilöt istuvat.
Tilaan on
varattu runsaasti tyynyjä, joogamattoja ja peitteitä.
Rakennelman tekeminen
Asiakas
kertoi, mikä hänen asiansa oli tai aloitettiin hänen voinnistaan sillä
hetkellä. Ohjaaja ei tässä vaiheessa kysellyt kovin paljon. Sen sijaan hän
kuunteli ja huomioi hyvin tarkasti asiakkaan mikroilmeitä. Hän tarkkaili ja keskeytti
välillä sanoen, jos ”todistaja” (witness) olisi tällä, hän sanoisi….
Ohjaaja toisti
”todistajan” näkemänä asiakkaan kertomia asioita ja lisäsi niihin tunnistamansa
asiakkaan tunteen. Mikäli hän osui oikeaan, asiakas kuittasi sen jotenkin ja
mikäli ei, asiakas korjasi tunteen oikeaksi.
Joissakin
rakennelmissa ohjaaja sanoitti asiakkaan sisäistä puhetta (voices). Eräässä
rakennelmassa äänille otettiin oma edustaja. Jossakin rakennelmassa otettiin
yksi tai useampia ”suojelijoita” (protection figure) asiakkaan ja häntä
uhanneen/vahingoittaneen henkilön edustajan tai ”äänten” väliin.
Ohjaaja pyysi
asiakasta valitsemaan tarjottimen esineistä ”edustajat” (space holder) henkilöille,
joista asiakas puhui. Edustajia voitiin ottaa myös esimerkiksi paikoille.
Asiakasta pyydettiin asettamaan edustajat eteensä sopiville paikoille.
Asiakkaan
kehon tuntemukset, kuten kipu, painontunne ja ahdistus, huomioitiin ja niitä
pyrittiin lievittämään ja poistamaan. Asiakkaan kehoa tuettiin tilassa olevien
tekstiilien ja muiden ihmisten avulla. Ohjaaja saattoi pyytää asiakasta
valitsemaan henkilöitä edustamaan esimerkiksi ideaali-isää ja ideaaliäitiä,
joiden paikat asiakas määritteli hyvin tarkasti.
Ideaalivanhemmat
olivat nähdyissä rakennelmissa läheisessä fyysisessä kontaktissa asiakkaaseen. Heidän
antamansa tuen laatu varmistetiin niin, että asiakkaalla oli hyvä ja
turvallinen olo. Ideaalivanhempia saatettiin ”laajentaa” ottamalla heille uusia
edustajia (extension of ideal mother/father), jotta asiakkaan kehoa voitiin
tukea joka puolelta mahdollisimman hyvin.
Tässä
vaiheessa ohjaaja antoi edustajille lauseita, jotka nämä toistivat ääneen.
Lause saattoi olla esimerkiksi: ”Jos olisin ollut sinun ideaali-isäsi, olisin
ollut läsnä” tai ”Jos olisin ollut sinun ideaaliäitisi, olisin sanonut sinulle
joka päivä, rakastan sinua.”
Ohjaaja
saattoi tehdä esineillä luotujen edustajien kanssa ”elokuvia” (movies), jotka
ohjaaja sanoitti. Hän ikään kuin leikki esineillä ja puhui niiden äänellä osittaen puheensa asiakkaalle.
Näissä elokuvissa kaikki päättyi hyvin. Omille vanhemmille saatettiin luoda
ideaalimenneisyys, jollaisen saatuaan heillä olisi ollut paremmat edellytykset
vastata asiakkaan perustarpeista silloin, kun hän oli lapsi.
Yleensä
asiakas oli työskentelyn aikana hyvin tunteikas. Vähitellen olo tyyntyi
jokaisella. Rakennelman työstäminen kesti noin tunnin. Muutamia minuutteja ennen
ajan loppumista ohjaaja kysyi, mitä asiakas vielä halusi/tarvitsi hyvään
loppuun.
Seuraavaksi
purettiin roolit. Ensin ohjaaja purki esineillä luodut roolit, jonka jälkeen
purettiin henkilöroolit. Jokainen sanoitti itsensä ulos roolista sanomalla ”en
ole enää x, olen y”. Viimeiseksi purettiin ideaalivanhempien roolit ja heitä
edustaneita henkilöitä pyydettiin hyvin hitaasti siirtymään pois asiakkaan
läheltä.
Lopuksi
asiakas jäi paikalleen rauhassa tunnustelemaan oloaan. Ohjaaja kääntyi koko ryhmän
puoleen ja jokainen voi kertoa omista tuntemuksistaan ja kokemuksistaan. Mikä
kosketti? Jos asiakkaan puoliso oli paikalla, hän sai puheenvuoron
ensimmäisenä.
Päivän
päätteeksi asiakkaina olleet henkilöt saivat kertoa tuntemuksistaan. Jokaiselle
rakennelmat tuntuivat olevan syvästi vaikuttavia ja eheyttäviä kokemuksia.
Mitä opin
Ben Furman
on vuosia sitten kirjoittanut kirjan Ei koskaan liian myöhäistä saada
onnellinen lapsuus. Vaikutti siltä, että Pesso Boyden -menetelmässä pyrittiin
luomaan uudenlainen korjaava kokemus, muisto vaihtoehtoisesta todellisuudesta.
Onnellinen lapsuus.
Kehon muisti
on lahjomaton. Se muistaa ja säilöö asioita, joista mielemme ei välttämättä pysty
muistamaan tai käsittelemään. Pesso Boyden -menetelmässä huomioitiin todella
hyvin kehon tuntemukset ja siitä pidin erittäin paljon. Kaikki asiat eivät
selviä pelkästään puhumalla. Tarvitaan yhteys kehoon ja se on joskus terapiatyöskentelyssä iso haaste.
Ihmisen
tunnekieli on äidinkieli ja pakostikin mietin, miten paljon vieraalla kielellä
operoiminen muuttaa asiakkaan kokemusta. Joissakin kohdissa Sally pyysi
yleisöltä suomenkielisiä termejä. Ehkä hän havaitsi, etteivät englannin kieliset
ilmaisut tavoittaneet asiakkaan kokemusmaailmaa.
Yhtäläisyyksiä
perhekonstellaatioon löytyi, kuten
- Asiakas asetteli esineillä otetut edustajat kolmiulotteisesti, kuten asiakas tekee perhekonstellaatiossa henkilöedustajille.
- Ohjaaja sanoitti roolihenkilöiden puhetta, jonka he toistivat, kuten perhekonstellaatiossakin tapahtuu ns. parantavien lauseiden muodossa
- Molemmat menetelmät vaikuttavat vievän asiakkaan syvästi eheyttävään prosessiin
Erojakin
vaikutti olevan
- Rooleissa ollessani ja työskentelyä seuratessani en tunnistanut samanlaista tietoisuuden kenttää, mikä perhekonstellaatiossa muodostuu ja jolle konstellaatiotyöskentely rakentuu
- Toisin kuin perhekonstellaatiossa Pesso Boydenissa roolihenkilöiden tuntemuksia ei kysytty
- Perhekonstellaatiossa asiakkaan oikea perhe on konkreettisemin läsnä kuin Pesso Boyden -menetelmässä, jossa taas ideaalivanhemmilla oli suuri rooli.
- Parin päivän kokemuksen perusteella menetelmä tuntui melko monimutkaiselta verrattuna perhekonstellaatioon
On monta
tapaa lähestyä ihmisen sisintä. On todella tärkeää, että jokainen löytää oman
tapansa eheytyä.
Joitakin oppimiani asioita voin soveltaen käyttää työssäni. Saattaa olla, että vielä joskus osallistun Pesso Boyden -työpajaan ja teen
oman rakennelman. Menetelmä
ei kuitenkaan vienyt minua mukanaan niin, että lähtisin opiskelemaan sitä
enemmän. Perhekonstellaatiot sen sijaan ovat asettuneet minuun niin, että
haluan edelleen lisätä tietämystäni niistä kehittyäkseni ohjaajana.
Katso
seuraava Kiteellä pidettävä perhekonstellaatio -työpaja Kiehisen tapahtumakalenterista.
Jos perhekonstellaatio tai ylisukupolviset asiat kiinnostavat saatat haluta lukea myös seuraavat kirjoitukset:
- Suvun vaietut tarinat
- Kun äiti ei rakasta
- Venäläistä konstellatiota - opintomatkalla Pietarissa
- Unohda se suku
Jos haluat lukea Naavapukuisen naisen juttuja jatkossakin, voit käydä tykkäämässä blogin Facebook-sivuista täältä.
Voit
vapaasti kommentoida sekä jakaa blogia.
Hei Tuija, onpa mielenkiintoista lukea kokemustasi PBSP-työpajasta! Blogisi tosin tuli minua vastaan vasta tällä viikolla - eli yli vuosi työpajan jälkeen.
VastaaPoistaOletpa tarkkaan havainnoinut työskentelyn kulkua! Kokemuksellisten mentelmien haasteena on, että "pihvi" eli vaikuttavuus avautuu kunnolla kuitenkin vasta, kun saa omakohtaisen kokemuksen ja työskentely vaikuttaa ratkaisevalla tavalla omaan elämään. Varmaankin näin on sinun kohdallasi käynyt perhekonstellaation kanssa? Ajattelen, että vain se saa ihmisen innostumaan uusista menetelmistä.
Kaikkea hyvää sinulle <3 oli ilo saada sinut mukaan työpajaan!
Kiitos kommentistasi Riitta. Mukavaa, että blogi tupsahti sinua vastaan nyt. Varmasti tuo omakohtainen kokemus on tärkeää ja vaikuttavuus saa innostumaan. On mahtavaa, että on olemassa erilaisia menetelmiä ja ihmiset löytävät itselleen sopivan. Kiitos sinulle, että olet tuonut PBSP:n Suomeen ja ihmisten ulottuville täällä. Ehkä vielä jossain vaiheessa pääsen kokemaan oman rakennelman, mieluiten suomeksi.
PoistaOnnea ja iloa elämääsi!
Edellinen kommentti tuli siis Riitalta, joka järjestää PBSP-koulutuksia (www.pbsp.fi)
VastaaPoista