Olin
viikonlopun Vedic art –maalauskurssilla. Ystäväni kertoi tästä ruotsalaisen
Curt Källmanin kehittämästä ikivanhaan Veda-tietouteen perustuvasta
menetelmästä vuonna 2005. Aluksi olin
hyvin epäileväinen, sillä en pidä itsenäni mitenkään taiteellisena ja muistan
kouluaikojen kuvistunnitkin vielä hyvin. Mallista piirrettiin ja näköistä ei
tullut.
Vedic
artissa ei tarvitse osata maalata. Se on pikemminkin leikkiä värien kanssa.
Tai ei se leikkiäkään ole, vaan ehkä se on enemmänkin matka. Joskus se on jopa
aika vakavaa ja leikillisyys tuntuu olevan melko kaukana. Niin kuin tällä kurssilla.
Olen
osallistunut kursseille säännöllisesti muutamia kertoja vuodessa vuodesta 2006
alkaen. Vedic artin peruskurssivaiheessa saadaan kolmena viikonloppuna yhteensä
17 prinsiippiä, jotka toimivat maalaamista ohjaavina. Opetukset toimivat kuitenkin
jossain taustalla ja ne eivät sinänsä määritä tekemistä. Ne voivat kuitenkin
auttaa maalaamisessa ja kaikista ihmeellisintä on, että ne alkavat näyttäytyä
myös elämässä.
Peruskurssien
jälkeen on mahdollista kerrata peruskursseja ja käydä erilaisia jatkokursseja.
Minulla on onni saada olla aivan loistavan opettajan, Sirpa Ylhäisen
ohjauksessa. Hän räätälöi jatkokurssien luento-osuudet täsmänä ryhmän
tarpeisiin.
Maalatessa
ei siis tietoisesti yritetä mitään. Saattaa olla, että samoja maalauksia
jatketaan maalauskerroista toiseen. Maalatessa tunnustellaan omia tunteita ja
tehdään sukelluksia oman mielen hiljaisuuteen.
Maalauksia katsellaan ja jossain
vaiheessa ne alkavat puhua sinulle. Pystyt sukeltamaan maalauksen maailmaan ja
se kertoo sinulle, mitä voisi koettaa seuraavaksi. Mitä pitäisi korostaa,
häivyttää, ottaa esille, poistaa…
Jossain
vaiheessa alat ymmärtää, mistä maalauksessa on kysymys. Tajuat, mitä se haluaa
sinulle ilmentää. Mitä se haluaa sinulle näyttää? Silloin tapahtuu kummia. Alat
nähdä. Silloin tunnet ja tiedät, että ollaan merkittävässä kohdassa. Maalaus
herää sinulle eloon.
Saatat tarvita lisätä vain pari viivaa ja se on valmis. Maalaus
valmistuu lopullisesti joskus melkein katsomalla ja oivaltamalla. Ei tarvita
edes niitä viivoja, pelkät värit ilman esittävää ilmiasua riittävät.
Oma prosessi on minulle tärkeää, ei niinkään se, millainen lopputuloksesta muodostuu. On tosin mukavaa saada joskus signeeratakin joku teos.
Täällä
kerralla jatkoin useita maalauksia. Yksi niistä oli kooltaan pieni, vain 20 x
20 cm. Siihen alkoi jo viime kurssilla ilmestyä kaksi puuta. Katselin maalausta
ja tulin hyvin surulliseksi, vaikka puut olivat kukassa olevia hedelmäpuita. Maalauksessa
oli selvästi kevät, mutta sen surumielisyys tuntui ristiriitaiselta. Katselin
sitä kauan ja annoin tunteen tehdä minussa työtään.
Pieni
vakoinen täplä maalauksen alareunassa kiinnitti huomioni. Katselin sitä tarkemmin
ja huomasin sen olevan lintu. Korostin sen muotoa niin, että muutkin voisivat
nähdä saman kuin itse näin. Sitten ymmärsin, miksi olin niin surumielinen.
Tajusin maalauksen kertovan sen, mitä jo tiesin. Silloin syntyi maalauksen
nimi: Viimeinen kevät.
Yhden puun olisin
ymmärtänyt. Niitä on kuitenkin kaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti