Parin viikon sisällä olen saanut näkymää Siun soten yhteispäivystykseen
Joensuussa ja terveyskeskuspäivystykseen Kiteellä. Molempina päivinä oli
maanantai, joka kuulemma on perinteisesti kiireinen päivä. No sehän on selvä.
Maakunnassa päivystykset toimivat yleensä vain arkisin virka-aikana. Kukapa
sitä viikonloppuna muutenkaan haluaisi lääkäriin lähteä.
Ekalla kerralla menin päivystykseen klo 19 kaaduttuani ja satutettuni
jalkani. Sain kyydin pääaulan eteen, josta linkutin ovelle. Vahtimestari
huomasi vaivalloisen kävelyni ja kiikutti minulle pyörätuolin, jolla hän ystävällisesti kuskasi minut jonottamaan päivystykseen.
Systeemihän on sellainen, että numerolapulla pääsee ilmoittautumaan
vastaanottavan sairaanhoitajan huoneeseen. Minut vastaanotti erittäin
ystävällinen sairaanhoitaja, joka hymyili ja katsoi silmiin. Kuunteli, mitä on
tapahtunut, kirjasi asiat tietokoneelle, kertoi päivystyksen ruuhkasta ja
ohjasi odottamaan aulaan.
Aulassa odottelin pari tuntia, jonka jälkeen pääsin lääkärille.
Haastattelun jälkeen minut ohjattiin röntgeniin. Sieltä tultuani kello olikin
jo 22 ja minut ohjattiin toiseen aulaan odottamaan. Tunnin kuluttua pääsin
toiselle lääkärille, joka tutki vamman uudelleen ja oli röntgenkuvasta
yhteydessä myös päivystävään kirurgiin. Kuvassa oli jotain, jota ei suoraan
voinut tulkita murtumaksi, mutta ei myöskään voitu varmistaa, ettei se olisi
murtuma.
Viiden tunnin jälkeen pääsin kotiin kyynärsauvat varusteena ja ohje mennä
viikon kuluttua kontrollikäynnille terveyskeskukseen.
Siinä se viikko meni hissunkissun ja koitti seuraava maanantai.
Aika terveyskeskukseen oli varattu ja hyvä, että oli, sillä jalka oli
viikon kuluessa tullut yhä kipeämmäksi. Pääsin tarkkailuhuoneeseen pitkälleen odottamaan lääkäriä. Tutkimisen jälkeen otettiin verikokeita, joissa todettiin, että
saattaa olla laskimotukos. Suuntana jälleen Tiukkamäen yhteispäivystys, jonne
menin Kelataksilla.
Tällä kertaa vastaanottava sairaanhoitaja olikin toista maata. Hän vilkaisi
minua, varmaan sanoi päivää, mutta jotenkin se ei jäänyt mieleen, koska
kohtaamista ei syntynyt. Annoin hänelle lähetteen, hän kysyi pari kysymystä
katsoen koko ajan tietokonetta. Hän mittasi happisaturaation ja käski odottamaan
aulaan.
Hoidollisesti tehtiin kaikki tarvittava. Kuitenkin päällimmäiseksi jäi
tunne, että hänelle en ollut kukaan.
Odottelin 2,5 tuntia, jona aikana kukaan ei sanonut minulle mitään.
Muutaman kerran joku hoitaja kulki aulan poikki. Lopulta yksi hoitaja tuli
viemään minut hirmuista haipakkaa pyörätuolilla röntgeniin
ultraäänitutkimukseen. Röntgenlääkäri tuli, sanoi päivää ja alkoi tutkia.
Mukaan tuli myös erikoistuva lääkäri, joka tervehti esitellen itsensä. Tuli
heti mukavampi olo. Kivasti tutkiva lääkäri kertoi löydöksistä.
Reilun tunnin jälkeen pääsin lääkärille, joka oli erittäin ystävällinen.
Kertoi löydöksistä ja hoitosuunnitelmasta. Muisti lopuksi kysyä, oliko vielä
kysyttävää. Kohtaamisesta jäi hyvä mieli, vaikka pitkän puoleista kipeää lääkäri
ennustelikin.
Kiitän
- Julkista terveydenhuoltoa, joka on tarjolla kaikille.
- Kyynärsauvoja ja niiden jääpiikkejä.
- Kelataksia, joka vie ovelta ovelle 25 euron omavastuulla.
- Päivystäviä lääkäreitä, jotka ystävällisesti selvittivät asiaa ja tutkivat hyvin. Tulin kohdatuksi heidän taholtaan.
- Vastaanottavaa sairaanhoitajaa päivystyksessä yksilöllisestä kohtaamisesta. Hymystä ja katsekontaktista.
- Terveyskeskuksen sairaanhoitajaa ystävällisyydestä, pienestä rupattelusta, väliaikatietojen kertomisesta.
Parannusehdotuksia
Olisi hienoa, jos yhteispäivystykseen tullessa sairaanhoitaja kävisi
esittäytymässä ja kertomassa edes summittain odotusajan tai vaikka vain sen,
että on jonoa, eikä voida tietää, milloin oma vuoro koittaa. Päivystyksen
kiireet ja arvaamattomuuden toki ymmärrän. Asiakkaana parin tunnin jälkeen
mieleen hiipii tunne, että minut on unohdettu.
Odotusajaksi sairaanhoitaja olisi myös voinut antaa hoito-ohjeita, kuten
kohoasentoa, varpaiden heiluttelua. Kaikille ne eivät ole itsestään selvyyksiä.
Ilmoittautumisen vastaanottava sairaanhoitaja on päivystyksen kasvot. Olisi
tärkeää, että ihan jokainen rutiiniluonteinenkin potilas tulisi hoitotyössä kohdatuksi katsekontaktilla ja ystävällisesti. Jos siihen ei pysty, olisi
varmaan syytä miettiä työkiertoa tai jotain muuta ratkaisua.
Mustelma hämää, kipeä paikka on polvessa ja pohkeessa. |
Muistutuksia itselle
- Älä kiirehdi.
- Käytä liukuesteitä.
- Kiitä hyvästä palvelusta.
- Katso silmiin.
- Kaikenlaista sattuu, päällimmäiseksi jäävät kohtaamiset.
Niin se vain elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljoo kävelemään.
Parissa viikossa veri valuu polvesta näin alas. |
Jos haluat lukea Naavapukuisen naisen juttuja jatkossakin, voit käydä
tykkäämässä blogin Facebook-sivuista täältä.
Voit vapaasti kommentoida, olla erimieltä jne. Jos tykkäsit tekstistä, voit
pistää sen jakoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti